What the press says….

Here´s some  reviews from earlier projects I´ve made the music for. All in Norwegian sadly but may be "Google  - translated" at your own peril:-)!

Tilbederens Journal (2000)


"Lydteppet, musikken som følger danseren Jørgensen som hånd i hanske....er med på å forsterke synsinntrykkene.."

- Fredrick Rütter, Aftenposten, 12.05.00

"Den behagelige opplevelsen i en svart box midt i byen er så uventet, at en høystemt tilbedelse av Øyvind Jørgensen og hans musikerkollega Petter Wiik truer med å gjøre seg gjeldende...Petter Wiiks vrkningsfulle og vakre komposisjon uttrykker et organisk tema, som taler direkte og utilslørt til følelsene. I samspill med Jørgensens abstraherte bevegelsesmønster, fungerer musikkens emosjonelle karakter som en katalysator og pådriver, i et fruktbart samspill mellom lys, bevegelse og lyd.Det kunstferdige i forestillingen ligger i de knapt sansbare forskyvninger mellom musikk og dans.....mellom skygge og lys, harmoni og disharmoni."

- Grete Indahl, Klassekampen 15.5.00.

Manøvrering i kupert landskap (1999)

Petter Wiiks variasjoner mellom mekaniske og organiske lyder tilfører den monotone strømmen av muskelspenninger stemningsvariasjoner. .....i andre partier samspiller musikken med Peter Steens lysdesign og skaper bilder så vakre at de toner ned kroppens grotesker."

- Grete Indahl, Klassekampen, 24.9.99.

"Petter Wiik har komponert lydkulissene som fungerer bra. Han blander lange tonestrekk med kraftige eruptive øyeblikk....."

- Fredrik Rütter, Aftenposten, 24.9.99

"Musikken av Petter Wiik gir både motstand og medvind Særlig det siste gjør godt i et så depersonifisert landskap."

- Inger-Margrethe Lunde, Dagsavisen, 24.9.99

"...overøst av pregnante musikalske øyeblikk..."

- Marit Strømmen, Bergens Tidende, oktober - 99.

Exam in jazz piano at NMH (1996)

"...bra kontemporært jazz-pianospill..."
"....fint anslag og klang og bra teknikk.."
"Som redskap for en samtidskomponist er hans improvisasjoner meget bra som utgangspunkt."
"...ligger langt over de forventninger man har vis a vis komponiststudenters kompetanse på hovedinstrument."

- Eksamenskommisjonens vurdering, sensor Bugge Wesseltoft, medsensor Torgrim Sollid, Norges Musikkhøgskole 2.6.96.

En mann må gjøre de´n må (1992)

"Vitalt og nyskapende."

"...ett sjeldent, nyskapende stykke norsk teater hvor ordet og musikken veves sammen til en vital og musikalsk enhet."

"Dette er teaterforestillingen hvor publikum bør være sikker på at de har lighteren med."

"...musikk og ord er et udelelig hele."

(Terningkast 5)

- Astrid Sletbak, VG, 2.5.92.

"Teater med trøkk."

"...tildels svært gode låter med trøkk, nerve og rytme."

"Dette er noe av det friskeste jeg har opplevd i en norsk teatersal på lenge."

"Jeg kan bare si: Gå på teater og opplev noe nytt!"

- Kaja Korsvold, Aftenposten, 2.5.92.

"Musikken river..."

- Hans Rossiné, Dagbladet, 2.5.92