Press

Presseklipp



"Tilbederens Journal" - premiere 11.05.00
 "Lydteppet, musikken som følger danseren Jørgensen som hånd i hanske....er med på å forsterke synsinntrykkene.."

- Fredrick Rütter, Aftenposten, 12.05.00

"Den behagelige opplevelsen i en svart box midt i byen er så uventet, at en høystemt tilbedelse av Øyvind Jørgensen og hans musikerkollega Petter Wiik truer med å gjøre seg gjeldende...Petter Wiiks virkningsfulle og vakre komposisjon uttrykker et organisk tema, som taler direkte og utilslørt til følelsene. I samspill med Jørgensens abstraherte bevegelsesmønster, fungerer musikkens emosjonelle karakter som en katalysator og pådriver, i et fruktbart samspill mellom lys, bevegelse og lyd.Det kunstferdige i forestillingen ligger i de knapt sansbare forskyvninger mellom musikk og dans.....mellom skygge og lys, harmoni og disharmoni."

 - Grete Indahl, Klassekampen 15.5.00.

"Manøvrering i kupert landskap" - premiere 22.9.99

Petter Wiiks variasjoner mellom mekaniske og organiske lyder tilfører den monotone strømmen av muskelspenninger stemningsvariasjoner. .....i andre partier samspiller musikken med Peter Steens lysdesign og skaper bilder så vakre at de toner ned kroppens grotesker."

- Grete Indahl, Klassekampen, 24.9.99.

"Petter Wiik har komponert lydkulissene som fungerer bra. Han blander lange tonestrekk med kraftige eruptive øyeblikk....."

- Fredrik Rütter, Aftenposten, 24.9.99

"Musikken av Petter Wiik gir både motstand og medvind Særlig det siste gjør godt i et så depersonifisert landskap."

- Inger-Margrethe Lunde, Dagsavisen, 24.9.99

"...overøst av pregnante musikalske øyeblikk..."

 - Marit Strømmen, Bergens Tidende, oktober - 99.


"Cabaret Pigalle", februar - mars 1997

"...Petter Wiik til å komponere musikken med trøkk i...."

- Fredrik Rütter, Aftenposten, 13.feb. 97.

Eksamenskonsert i jazzpiano Norges Musikkhøgskole 2.6.96

"...bra kontemporært jazz-pianospill..."
"....fint anslag og klang og bra teknikk.."
"Som redskap for en samtidskomponist er hans improvisasjoner meget bra som utgangspunkt."
"...ligger langt over de forventninger man har vis a vis komponiststudenters kompetanse på hovedinstrument."

 - Eksamenskommisjonens vurdering, sensor Bugge Wesseltoft, medsensor Torgrim Sollid, Norges Musikkhøgskole 2.6.96.

"Den lille Prinsen" - Trøndelag Teater 1995

"...Petter Wiiks musikk er som hånd i hanske med regigrepet...."

- Yngve Kvistad, VG, 18.11.95.

"...nettopp fordi scenografi, musikk og kostymer gir mange assosiasjoner.."

- Martin Nordvik, Adresseavisen, 17.11.95.

"En mann må gjøre de´n må" - Det Norske Teatret 1992

"Vitalt og nyskapende."

"...ett sjeldent, nyskapende stykke norsk teater hvor ordet og musikken veves sammen til en vital og musikalsk enhet."

"Dette er teaterforestillingen hvor publikum bør være sikker på at de har lighteren med."

"...musikk og ord er et udelelig hele."

(Terningkast 5)

- Astrid Sletbak, VG, 2.5.92.

"Teater med trøkk."

"...tildels svært gode låter med trøkk, nerve og rytme."

"Dette er noe av det friskeste jeg har opplevd i en norsk teatersal på lenge."

"Jeg kan bare si: Gå på teater og opplev noe nytt!"

- Kaja Korsvold, Aftenposten, 2.5.92.

"Musikken river..."

 - Hans Rossiné, Dagbladet, 2.5.92



© Petter Wiik 2011, petterw @mac.com